کروماکی در انیمیشن کوکو

کوکو (Coco) یک فیلم آمریکایی فانتزی است که به صورت ۳ بعدی با تکنولوژی
پویانمایی رایانه‌ای (Computer animation) توسط استودیوی انیمیشن پیکسار تولید شده است.
که بخش قابل توجه آن در استودیو کروماکی اجرا شده است.
این فیلم درسال ۲۰۱۷ توسط شرکت والت دیزنی پیکچرز اکران شد.
استودیوی پیکسار پیچیده‌ترین صحنه‌های فیلم برنده اسکار ۲۰۱۸ کوکو را
توسط نرم‌افزار رندرمن (RenderMan) ایجاد کرده است.

کروماکی در کوکو

این فیلم براساس ایده اصلی لی آنکریچ نوشته شده و توسط
خود لی آنکریچ و آدریان مولینا کارگردانی شده است.
این فیلم داستان پسربچه‌ای ۱۲ ساله به اسم میگل ریورا است
که  آرزوی تبدیل شدن به یک خواننده و نوازنده‌ای معروف مانند جدش ارنستو دلا کروز را دارد.
میگل به طور تصادفی وارد سرزمین مردگان می‌شود و
برای بازگشت به سرزمین زنده‌ها و کنار خانواده‌اش
به کمک موزیسین مرحوم مشهوری که جدش می‌باشد، نیاز پیدا میکند.
مفهوم کلی فیلم بر اساس روز مردگان (Día de los Muertos) که یک جشن ملی در مکزیک است، می‌باشد.
تیم پیکسار برای آفرینش محیط‌ ۳ بعدی “پس از مرگ” نیاز به ایجاد یک محیط لایه بندی شده
و پیچیده با مجموعه ای از نورهای افسانه‌ای داشتند.
سرزمین مردگان در انیمیشن کوکو الهام گرفته شده از
شهری در دنیای واقعی به اسم گوآناخواتو (Guanajuato) در مکزیک است.

انیمیشن کوکو

استودیو پیکسار و استفاده از کروماکی

تیم پیکسار به همراه ویژوال آرتیست‌ها و نویسندگان فیلم برای الهام گرفتن
از محیط و طراحی‌های شهر گوآناخواتو و پیاده‌سازی آن با استفاده از تکنولوژی CGI (تصویر تولید شده در کامپیوتر) قبل از فرآیند تولید
یک سفر پژوهشی از این شهر انجام دادند.
معماری شهر گوآناخواتو با خانه‌های ردیف و نورهای خیره‌کننده
در تپه‌های شیب‌دار منبع اصلی الهام برای طراحی خانه‌های رنگارنگ و منظره شب در این انیمیشن بود.
پیکسار تپه‌های شیب‌دار گوآناخواتو را در طراحی لایه‌های پیچیده سرزمین مردگان که
بیشتر یک شهر عمودی است، به تصویر کشیده است.
در انیمیشن کوکو شکل و طراحی شهر عمودی “پس از مرگ” با طراحی
شهر مسطح میگل کاملاَ متفاوت است.

شاید برایتان مفید باشد :   فیلم های معروف دنیا قبل وبعد از استفاده از کروماکی (پرده سبز)

شهر میگل

خلاقیتی که طراحان انیمیشن کوکو به خرج بردند در
عدم استفاده از موانع امنیتی (نرده در ساختمان‌ها و پله‌ها) بود
(با توجه به اینکه ساکنان شهر مردگان قبلاَ وفات یافته‌اند).
طراحی شهر مردگان و شخصیت‌های ساکن آن نشان دهنده
و ترکیبی از سبک‌ها و دوره‌های تاریخی مختلف هستند.
یکی از پیچیده‌ترین جنبه‌های فیلم میزان استفاده از نور بود.
نور در صحنه ایستگاه قطار و ۲۹,۰۰۰
در صحنه  آرامگاه و ۱۸,۰۰۰
۲,۰۰۰  نور واقعی در صحنه شهر مردگان با کمک گرفتن از نرم‌افزار رندرمن ایجاد شد.

کارکتر کوکو در کروماکی

تکنیک های کروماکی

تیم استودیوی پیکسار از رابط برنامه‌نویسی (API) رندرمن برای ایجاد
نورهای خاص ابر نقطه‌ای (point cloud) استفاده کردند که اگر این ابر نقاط بسط داده شوند معادل معادل ۸٫۲ میلیون نور میشود.
مسئولیت حل مشکلات مربوط به زمان رندرینگ(rendering) صحنه‌ها بر عهده تیم لایت‌اسپید استودیوی پیکسار بود.
چون در رندرینگ هم از اشیاء زنده (در مقابل پرده سبز و یا کروماکی) و هم از اشیاء غیرزنده
برای بدست آوردن مدل‌های ۳ بعدی استفاده می‌شود،
تیم نرم‌افزار رندرمن نیز از کار با تیم لایت‌اسپید این انیمیشن تجربیات زیادی بدست آوردند.

نمونه ای از استودیو کروماکی

 

با استفاده از تکنولوژی کروماکی (پرده سبز) و با کمک هنرمندان جلوه‌های بصری و کامپوزیتورها، فیلمسازان و انیمیشن‌سازان دنیا، جهان‌هایی خیال‌انگیز واقعی و قابل لمس برای تماشاگران می‌آفرینند.
کامپوزیتینگ (ترکیب‌بندی) تکنیکی است که در آن عناصر بصری از منابع جداگانه را برای بدست آوردن تصویری موردنظر با هم ترکیب می‌کنند. کامپوزیتینگ اغلب برای ایجاد توهم که تمام عناصر تصویر موردنظر در واقعیت بخشی از همان صحنه و یا شات هستند، بکار میرود.
نام‌های بکار رفته‌ی کروماکی (chroma key)، پرده سبز(green screen)، پرده آبی (blue screen)، و غیره در واقع همان عکاسی و فیلمبرداری لایواکشن هستند که با هدف استفاده از تکنیک کامپوزینگ (ترکیب‌بندی) انجام میشود.
امروزه با اینکه تکنیک‌های سنتی ترکیب‌بندی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد اما اغلب از “کامپوزینگ دیجیتال” به جای تکنیک‌های “کامپوزیتینگ ماقبل دیجیتال” (که بیشتر در فیلم‌های ژرژ ملی‌یس مشاهده می‌کنیم) استفاده می‌کنند.

شاید برایتان مفید باشد :   تنظیمات دوربین در کروماکی (پرده سبز)

کروماکی

کروماکی و استفاده های دیگر

لایواکشن ترکیبی از هنر فیلمبرداری و ویدیوگرافی است که بجای تکنیک‌های انیمیشنی از تکنیک‌های عکاسی و فیلمبرداری استفاده می‌کند. در فیلم‌ها، بازی‌های ویدیویی، و رسانه‌های بصری از لایواکشن استفاده می‌شود.
انیمیشن‌های فوتورئالیست (انیمیشن‌های واقع‌گرای عکس‌وار) و به خصوص انیمیشن‌های کامپیوتری مدرن، بعضی اوقات به اشتباه به عنوان “لایواکشن” توصیف می‌شوند.
در ساخت مجدد فیلم شیرشاه (The Lion King -2019) از کامپوزیتینگ و جلوه‎‌های ویژه دیجیتال به همراه لایواکشن استفاده شده است.
برخلاف نسخه اورجینال فیلم که از “سیستم تولید انیمیشن کامپیوتری یا CAPS” در سال ۱۹۹۴ برای ساخت آن استفاده شد
و از انسان‌انگاری (Anthropomorphism ) در شخصیت‌های فیلم استفاده نشده است.

کروماکی در کوکو

برخی از آثار هنری ترکیبی از تکنیک‌های لایواکشن و انیمیشن هستند. اولین فیلمی که دیزنی در آن از لایواکشن استفاده کرد فیلم جزیره گنج (Treasure Island)  در سال ۱۹۵۰ بود. بعد از مشاهده موفقیت شرکت‌های مارول و پیکسار، استودیوی والت دیزنی تصمیم به تولید مجدد فیلم‌هایی مثل کتاب جنگل (The Jungle Book-1994) در سال ۲۰۱۶ گرفت که این فیلم ترکیبی از “تکنیک‌های لایواکشن” همراه با “تکنیک‌های واقع‌گرانه‌ی انیمیشن کامپیوتری” بود.
فیلم‌های مری‌پاپینز (Mary Poppins-1964) و چه کسی برای روجر رابیت پاپوش دوخت؟ ( Who Framed Roger Rabbit1988) از فیلم‌های هستند
که دیزنی در آنها از هر دوی تکنیک‌های لایواکشن و انیمیشن استفاده کرد.

نرم افزار رندرمن پیکسار

برخلاف انیمیشن، پروسه‌ی لایواکشن شامل عکاسی و فیلمبرداری از بازیگران (درمحیط که در آن از تکنولوژی کروماکی یا پرده سبز استفاده شده) برای تولید آثاری نزدیک به واقعیت می‌باشد.
هزینه فیلم‌های لایواکشن می‌تواند بیشتر از فیلم‌های انیمیشنی باشد.
اما به طور کلی برای تولید آثار با لایواکشن اغلب زمان کمتری نسبت به تکنیک‌های انیمیشن کامپیوتری لازم است
از سوی دیگر انیمیشن در انتقال ایده‌های و هنرهای انتزاعی   (abstract art) به مخاطبان بهتر عمل می‌کند و به طور کلی تولید آن زمان زیادی می‌طلبد.
از سال ۱۹۹۰ تکنولوژی CGI (تصاویر و فیلم‌هایتولید شده با کامپیوتر)به بخشی جدانشدنی از تکنولوژی‌‌های جلوه‌های ویژه تبدیل شده است. در جلوه‌های ویژه (SFX) و صحنه‌های انیمیشن کوکو نیز از تکنولوژی CGI استفاده شده است.
نرم‌افزار رندرمن پیکسار دنیای گرافیک کامپیوتری را منقلب کرد.
این نرم‌افزار بخش اصلی صنعت جلوه های بصری را تشکیل می‌دهد و درساخت تمام فیلم‌های پیکسار از آن استفاده شده است.

شاید برایتان مفید باشد :   حذف کروماکی در نرم افزار های متفاوت

کروماکی در کوکو

کاربردهای نرم افزار رندرمن

تکنولوژی RIS در نسخه رندمن کنونی امکان ایجاد فریم‌ورک‌های بهینه‌سازی شده برای رندرینگ فضاهای هندسی پیچیده، مو، حجم و تابش و نور را با بازده بالا فراهم میکند.
رندرمن به عنوان یکی از انعطاف پذیرترین و قدرتمندترین ابزارها برای رندرینگ در تصویرسازی سینمایی شناخته شده است.
فریم‌ورک RIS نرم‌افزار رندرمن از ابتدا برای “رهگیری هر چه سریع‌تر پرتوها” طراحی شده بود. رهگیری نور یا پرتو (ray tracing )یک تکنیک رندرینگ در گرافیک رایانه‌ای است که با آن می‌توان بطور قابل توجه‌ای جلوه‌های نوری (lighting effects) بسیار واقعی ایجاد کرد.
انیمیشن کوکو برای پویانمای های خلاقانه‌اش، اجراهای آواز، موسیقی، شعرها، داستان احساسی و احترام به فرهنگ مکزیکی، جلوه‌های بصری (VFX)، طراحی و پویانمایی شخصیت‌ها جوایز متعدی برنده شد. جوایز بفتا و اسکار فقط دو نمونه از جوایزی بود که این فیلم در سال ۲۰۱۸ برای “بهترین فیلم-انیمیشن” برنده شد.
با توجه به باکس آفیس جهانی، انیمیشن کوکو تا تاریخ ۷ آگوست ۲۰۱۸ بیش از ۸۰۷ میلیون دلار فروش داشته است.
شما نیز می توانید در استودیو کروماکی فوکوس آثار ماندگاری را به وجود آورید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست